Here goes KVA Heren 1

Voor de laatste wedstrijd van deze seizoenshelft trok KVA heren 1 op zaterdag 13 december met spelersbus en cameraploeg (Barbara de Beer) naar Amersfoort. Daar, om half drie, was het derde team van Keistad het beoogde slachtoffer. Trainer Ed kon beschikken over een gemotiveerde en bijna complete selectie die maar wat graag de zure nasmaak van de verloren wedstrijd tegen nummer 1 (Woerden) wilde wegspoelen. Taco moest door blessureleed vanaf de kant toekijken en Felix ontbrak, maar voor het eerst sinds lange tijd kon er wel weer een beroep worden gedaan op Wouter en Menno. Met laatstgenoemde op de diagonaal kon het meegereisde publiek genieten van een ware KVA show in de eerste set. Met veel service druk, een goede verdeling en veel scorende aanvallen werd de eerste set overtuigend binnen gehaald, 16-25.

De tweede set verliep volgens een soortgelijk patroon en hoewel Keistad heren 3 zich bij vlagen probeerde te doen gelden, wist het vlaggenschip van KVA altijd op het goede moment de punten te pakken.  Ook de tweede set werd eveneens met een ruim marge gewonnen (17-25) en alles zag er uit alsof deze confrontatie uit het linker rijtje van de promotieklasse een koud kunstje zou worden voor de Cavia’s.

Met goede moed en Amsterdamse bravoure begon heren 1 aan de derde set.Deze set ontpopte zich tot een waar gevecht waarin, door onzorgvuldig spel van  KVA, de thuisploeg lang de boventoon voerde. Pas laat zagen de KVA’ers de ernst van de situatie in en begonnen ze aan een inhaalrace. Na een snoeiharde  middenaanval van Koen die onterecht ingegeven werd, wisten de bezoekers, door service druk van de benjamin en zorgvuldig spel, meerdere setpoints weg te werken. Toch was het ze niet gegund en na een bloedtollende slotfase wist heren 3 van keistad de set uit het vuur te slepen. De stand: 27-25.

Voor hangende hoofden en lange gezichten was er geen tijd, want een alles bepalende vierde set stond  op het programma. Hoewel KVA alles op alles zette, was de thuisploeg mentaal aangesterkt door het behalen van de derde set en ontketend als ze waren, kwamen ze al snel op een redelijke voorsprong. Ed bracht één van de vele duizendpoten van heren 1 in, op een door hem nog niet eerder bespeelde plek. Met Wouter op buiten kwam KVA weer dichter bij maar het mocht niet meer baten. Het thuispubliek ging er achter staan en de vierde set werd ook gewonnen door Keistad, deze keer met 25-22.

Een vijfde set, de angstgegner van KVA heren 1. In dit hele seizoen was er nog geen enkele vijfde set gewonnen en met een tegenstander die zichzelf net terug in de wedstrijd had geknokt, zou het nu zeker geen makkelijke opgave worden. Niets bleek echter minder waar. KVA begon scherp en kwam doormiddel van een goede service serie van Charley en een goede verdediging op een riante 0-7 voorsprong.  De tegenstander, die zo kort geleden nog een baken van hoop was, was gebroken en de rest van de vijfde set bleek slechts een formaliteit. De wedstrijd werd aldus gewonnen met 2-3.

Daarmee eindigt KVA heren 1 (op setcoëfficiënt) als derde met acht punten achterstand op de nummer één, die al wel een wedstrijd meer heeft gespeeld. Het kan nog alle kanten op, maar het is goed om te weten dat KVA heren 1 meedoet voor het kampioenschap. Nu kunnen alle spelers genieten van een korte winterstop, maar spoedig zullen ze weer vol aan de bak gaan.

[Geschreven door Charley Ranzijn]